Keresés...
Fel
Facebook

Milyen kampánycélokat használj a Facebook hirdetéseidnél a vállalkozásod egyes szakaszaiban?

A legutóbbi, Facebookkal kapcsolatos blogbejegyzésben már átvettük, hogy milyen technikai és stratégiai pontokat kell kipipálnod, mielőtt elindítod az első (megtérülő) Facebook hirdetésed. Ebben a bejegyzésben viszont azt vesszük górcső alá, hogy mikor, milyen kampánycélokat érdemes használnod a vállalkozásod egyes szakaszai alatt, illetve egyáltalán hogyan is épül fel egy Facebook kampány.

Azt tudnod kell, hogy a Facebook hirdetésekkel alapvetően azért érdemes számolni, mert ez a bizonyos kék óriás rengeteg féle információt gyűjt a felhasználókról, emiatt egy csomó mindent tud rólunk: milyen korosztályba tartozunk, van-e párkapcsolatunk, mik a korábbi és a jelenlegi érdeklődési köreink, milyen interakciókat teszünk egy-egy posztra, vagy épp hirdetésre és még sorolhatnám.

Ennek okán hihetetlen pontosan tudsz vele szűkíteni, hogy milyen típusú emberek előtt jelenjen meg a Te hirdetésed. Feltéve, ha jól belőtted, ki a Te célcsoportod és megfelelő üzeneteket kommunikálsz számukra. Ha még mindig nem vagy ebben teljesen biztos, vagy úgy érzed, nem tudtad elég pontosan meghatározni, úgy kanyarodj vissza erre a korábbi bejegyzésemre, ahol a célcsoport meghatározás fontosságáról és a buyer personákról írtam.

Hogyan épül fel egy Facebook hirdetés?

A legfontosabb, hogy tisztában légy azzal, hogyan épül fel egy Facebook kampány és pontosan milyen lehetőségeid vannak az adott szinteken. Három szintet különböztetünk meg, és mindegyiknél más-más dolgot tudsz beállítani.

Alapvetően azzal kell tisztában lenned, hogy tulajdonképpen miért is akarsz Facebookon hirdetni? Milyen célt szeretnél ezzel elérni? Az első szinten ugyanis pontosan ezt kell kitalálnod! (Alább még részletesebben megvizsgáljuk, milyen célokból választhatsz!) Fontos, hogy ezt tisztázd magadban először! A kiválasztott kampánycéltól fog függni ugyanis, hogy a következő szinteken (hirdetéssorozat, hirdetés) milyen beállításokból tudsz válogatni! Ahogy a korábbi Facebookos cikkben már említettem: napi költségkeretet, vagy a hirdetésed teljes élettartamára szóló költségkeretet tudsz majd megadni.

Egy kampányon belül létrehozhatsz több hirdetéssorozatot is, akár többféle célközönséggel. Hiszen a részletes célzást is itt fogod tudni beállítani. Ha úgy érzed minden szükséges információt megadtál a célcsoportodról, jobb oldalon fogsz látni egy színskálát, amely azt jelzi, mennyire adtál meg széles spektrumot. Ezen a szinten fogod tudni beállítani azt is, hogy mikortól induljon el a hirdetésed és meddig tartson. Mindemellett pedig lehetőséged van arra is, hogy manuálisan beállítsd, hogy pontosan hol jelenjenek meg a hirdetéseid (Facebook-hírfolyam, Instagram képfolyam, Sztorikban, Marketplacen, stb.) vagy épp automatikusan ráhagyod a Facebookra. Ha még nincs túl nagy rálátásod a hirdetések mikéntjére, inkább az utóbbit javasolnám. Nem kell aggódni, az algoritmus többnyire ügyesen ki tudja szűrni, hova célszerű elhelyezni azokat.

Végül pedig nincs más hátra, mint megszerkeszteni a konkrét hirdetése(i)d. Itt is lehet többféle egy hirdetéssorozaton belül. Célszerű egyébként, főként az elején A/B tesztelni több, különböző képet, más főcímet, hogy később láthasd, melyik szuperált a legjobban!

Most pedig nézzük meg, milyen kampánycélokból választhatunk!

Facebook kampánycélok

Ahogy a fenti képen is láthatod, alapvetően 3 csoportra oszthatók a kampánycélok:

1.Ismertség
2.Megfontolás
3.Konverzió

Nem mindegy azonban, hogy a vállalkozásod épp melyik szakaszában vagy, illetve milyen célokat szeretnél elérni: még több (releváns) emberhez szeretnél eljutni, növelnéd a márkaismertségedet; vagy több forgalmat szeretnél terelni a weboldaladra/ webshopodra; esetleg új vásárlókat szeretnél szerezni? Először ezt tisztázd le, válaszd ki az aktuális üzleti céloknak megfelelőt és indítsd el a kampányt!

Először definiáld a MIÉRT-et, aztán jöhet a HOGYAN!


Kampánycél 1: Márkaismertség

Bármivel is foglalkozzon a vállalkozásod (lehetsz személyi edző, szépségápolásban tevékenykedő szakember, vagy kutyakozmetikus, párkapcsolati tanácsadó), ha még nem ismernek, vagy úgy érzed, kevés emberhez jutott el eddig a vállalkozásod híre és szeretnél bemutatkozni egy új közönségnek, akkor először fordulhatsz ehhez a kampánycélhoz is!

Ha sikerül beállítanod, hogy a célközönségednek, vagy a buyer personáidnak megfelelő emberek előtt jelenjen meg a hirdetésed, nagy valószínűséggel releváns emberekkel fogod növelni a bázisod.

Még mielőtt a hirdetésedet elkezded, érdemes már előtte kreálni különböző típusú célközönségeket, hogy később már csak annyi dolgod legyen, hogy a kiválasztott kampánycélhoz egyszerűen hozzápárosítod a megfelelő célközönséget!

Ennél a kampánycélnál érdemes nyugodtan akár 1-2 milliós nagyságrendű közönség előtt megjelennie az első hirdetése(i)dnek (ha magyar célközönségről van szó), hiszen ilyenkor van miből válogatnia az algoritmusnak. Ilyenkor nyugodtan lőhetsz hideg közönségre is, hiszen az első hirdetésed lévén nagy valószínűséggel nem nagyon áll rendelkezésre más.

A Facebook ebben a folyamatban megpróbálja „megjósolni” a felhasználók korábbi viselkedései és reakciói alapján, hogy kik lesznek azok, akik a legnagyobb valószínűséggel fognak érdeklődni és EMLÉKEZNI a Te márkádra. Az első napokban éppen ezért nem kell hozzányúlni a beállításokhoz, ez lesz a tanulási szakasz.

Érdemes azt a helyén kezelni, hogy az algoritmus szempontjából már egyre kevésbé releváns a like-ok száma. Ez inkább csak amiatt lényeges, hogy növeld a márkádba/beléd vetett bizalmat. Gondolj bele, ha meglátogatsz egy új Facebook oldalt, mit nézel meg elsők között? A tartalmak és a galéria, esetleg vélemények után valószínűleg azt, hogy hányan lájkolják.
Emiatt érdemes néhány száz, néhány ezer (kategória függő) kedvelést elérni, ezután pedig foglalkozni az igazán lényeges dolgokkal!

TIPP: ennél a hirdetésnél törekedj arra, hogy ne legyen sales szagú az üzenet. Hívd fel a figyelmet néhány szóban arra, miért éri meg követni az oldalad. Napi hasznos tippekért? Vicces tartalmakért? Hagyj helyet arra is, hogy egyértelműen leírd, mit szeretnél a célközönségtől: „Nem tudod mit főzz? Like-old/kövesd oldalunkat a napi egészséges receptekért!” Egyébként itt limitált a karakterszám, szóval szűken, de lényegre törően bánj a betűkkel!


Kampánycél 2: (Megfontolás) – Forgalom/Aktivitás

Ahogy a korábbi képen is láthatod: ezen kampánycélon belül választhatsz a legtöbb lehetőségből. A kategórián belül a leggyakrabban használt és sok esetben az egyik leghatékonyabb kampánycél a Forgalom. Ha például webshopod van és arra szeretnél forgalmat generálni; vagy folyamatosan írsz szakmai cikkeket a témádban a saját honlapodra és szeretnéd, ha még több ember olvasná vagy a hírlevél feliratkozó oldaladra csábítanád a felhasználókat. Egy a lényeg: szeretnéd, ha nem a Facebookon maradna az érdeklődő, hanem egy általad választott külső oldalra terelnéd.

A másik nagyon jól működő kampány A bejegyzéshez fűződő aktivitás. Amikor például van egy új terméked / szolgáltatásod, egy új kurzusod (mindegy, hogy ingyenes vagy fizetős), arra készítesz egy posztot, és azt meghirdeted. Ez kvázi olyan, mintha az adott bejegyzést kiemelnéd, azonban, ha a hirdetéskezelőn belül készíted el a kampányt, sokkal több mindent fogsz tudni beállítani.

Emellett ennek a kampánycélnak nemcsak az az előnye, hogy nem csupán az oldaladat kedvelők láthatják a posztodat, hanem azok is, akik eddig még nem követtek. Plusz a posztra adott reakciók, kommentek megmaradnak a hirdetés kifutása után is!

Tehát ha a fenti célok egyikét olvasva megfogalmazódott benned, hogy „Igen, ez lesz az, ami számomra a következő lépés a vállalkozásom kapcsán!”, akkor valószínűleg már van rendszeres tartalmad a honlapon / Facebook oldaladon. Ergo vannak már visszatérő weboldal látogatóid. Amennyiben telepítetted a Facebook pixelt a honlapodra, ennek segítségével közvetlenül a honlapodat látogatók számára célozhatod az aktuális újdonságaiddal kapcsolatos hirdetésedet.

Ha viszont szeretnél például hasonmás célközönséget létrehozni a meglévő követőid mintájára, hogy még több releváns emberhez eljuttathasd az új terméked / szolgáltatásod / ebookod, először is tájékozódj róluk. Ezt megteheted az üzleti Facebook és Instagram oldaladat használva, illetve a Google Analytics segítségével is. Az erről szóló adatokat a Facebook oldalad esetében az Elemzések – Emberek fülön belül érheted el, Instagramon pedig szintén az Elemzések – „A közönséged” (korábban Célközönség) menüpont alatt.

TIPP: ha például kozmetikus vagy és készítettél egy új ebookot pl. az otthoni bőrápolással kapcsolatban, esetleg videót készítettél ebből és oda szeretnéd terelni forgalmat, érdemes ezeket a Forgalom kampánycéllal meghirdetni. Ebben az esetben már sokkal több karakter áll rendelkezésre, hogy leírd, pontosan mit is fog kapni az érdeklődő, ha tovább kattint, így ha igazán tudod, mi kell nekik, milyen problémájukat oldhatod meg, nagyobb eséllyel győzheted meg őket!

Kampánycél 3: Konverzió

Legtöbb esetben webshoptulajdonosok, illetve szolgáltatás alapú vállalkozók használják ezt a fajta kampánycélt, mivel (ha megfelelően vannak beállítva az elemzési eszközök) nagyon jól lehet mérni, hogy mennyire teljesített jól egy-egy konverziós kampány.

Konverziós cél lehet például, ha azt szeretnénk, hogy minél többen iratkozzanak fel a hírlevelünkre. Ebben az esetben azt mérhetjük, hogy hányan landoltak a hírlevélre feliratkozó „köszönő oldalon”. Vagy például, ha van egy akciós, vagy szezonális termékünk a webshopon és minél előbb ki szeretnénk azt söpörni, konverziós cél lehet az adott termék megvásárlása, vagy kosárba rakása.

Ehhez viszont már komolyabb beállításokra van szükség: Események és Egyéni konverziók létrehozására, hogy pontosan lehessen látni, melyik terméket/oldalt hányan nézik meg. Ezeket szintén a Facebook Pixel segítségével fogod tudni mérni!

Események: Az események alatt azt értjük, hogy milyen műveleteket hajtottak végre a látogatók a weboldaladon. A Facebook erre vonatkozóan előre elkészített néhány gyakran használatos eseményt, amelyeket megadhatunk konverziós célként. Ezen a linken meg is nézheted, pontosan milyen lehetőségek közül választhatsz. A leggyakoribbak azonban a Tartalom megtekintések (fontosabb termékoldalak, landing page, vagy cikkek esetén), Kosárba helyezés (maga a kattintás, vagy a művelet érkezési oldala), Vásárlás (vagy a fizetési folyamat befejezése -> köszönetnyilvánító, vagy a megrendelést megerősítő oldal URL-je), Fizetés kezdeményezése (amikor a folyamat elkezdődik, de nem hajtják végre).

Egyéni konverziók: ezeket pedig mi magunk hozzuk létre a Hirdetéskezelőben adott linkek alapján. Minden olyan weboldalnál érdemes használni, ahol olyan folyamatok mehetnek végbe, amelyeket a fent leírt eseményekkel nem tudunk mérni. Például egy szolgáltatás alapú vállalkozónál lehet ez nagyon hasznos, ha workshopjai, vagy bármilyen szolgáltatásának a köszönő oldali linkjét használja ehhez, majd pedig a hirdetésekben erre tud optimalizálni.

TIPP: webshop esetében célszerű lehet galéria típusú hirdetéseket alkalmazni, ahol több terméket tudsz bemutatni egy hirdetés költségén. Ilyenkor már az esetleges átkattintás előtt is van némi képe az érdeklődőnek, milyen típusú termékeket fog látni a honlapra kattintás után. Ha a TOP 5 leglátogatottabb termékedet teszed ki, biztosan talál olyat a felhasználó, ami őt érdekelheti.

Összegzés

Az elsődleges feladat tehát bármilyen hirdetés elkezdése előtt, hogy stratégiában gondolkodj! Tervezd meg pontosan, mikor milyen kampánnyal szeretnél előrukkolni. Nem mindegy ugyanis, hogy az emberek, akiket el szeretnél érni, az értékesítési folyamat melyik pontján vannak.

Ha még azt sem tudja ki vagy, ne akard neki egyből eladni a legdrágább termékedet, szolgáltatásodat! Először ismertesd meg vele a márkád / saját magad! Azok számára, akik már kapcsolatba léptek veled valamilyen közösségi felületen, számukra már hirdethetsz valamilyen ingyenes, de hasznos dolgot. Ha pedig úgy érzed, már van egy masszív, lojális bázisod, akiktől relatív sűrűn kapsz reakciót, visszacsatolást, már megmutathatod a fizetős, mélyebb tartalmú szolgáltatásaidat is.

Ne akarj egyszerre mindent! Ha egy jól kidolgozott hirdetési stratégia mellett döntesz és aszerint cselekedsz, nem kell megijedned attól, hogy épp milyen potenciális változások következnek be a piacon, mert rugalmasan fogsz tudni rájuk reagálni, minimális koncepció módosítással.

Tervezz előre megfontoltan és így bebiztosíthatod a folyamatos növekedésedet, szélesebb körben teheted ismertté a márkádat!

«

»

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Nézz körül itt is:

This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
Error: No posts found.