Keresés...
Fel
ÉNMÁRKA

Hogyan építsd ki az énmárkád és kelts jó benyomást leendő ügyfeleidben?

énmárka

Az énmárka az utóbbi időben meglehetősen felkapott fogalom lett, nem véletlenül! Ugyanis mindenki szeretne kitűnni valahogy a zajból. Sokan bele sem gondolnak, hogy személyes márkája mindenkinek van. Annak is, aki tudatosan alakítja és annak is, aki nem! Ám azt fontos tisztázni, hogy ez nem azt jelenti, nekünk milyen kép van a fejünkben saját magunkról. Sokkal inkább azt, hogy mások mit gondolnak rólunk, mivel azonosítanak minket.

Ha szeretnél a karrieredben magasabb szintre lépni és kitűnni a sok száz jelentkező közül, vagy vállalkozóként, tanácsadóként a versenytársaid közül kiemelkedni, az első lépés ehhez a saját márkád kiépítése. Ez egy meglehetősen hosszú folyamat, ám ha következetesen formálod, olyan bizalmat építhetsz fel magad köré, amely révén idővel tartalomfogyasztóból követők, követőkből pedig hűséges ügyfelek válhatnak.
Mutatom ehhez az alapokat:

Saját erősségeid

Mindennek az alfája és omegája a megfelelő önismeret. Így az énmárka tudatos és önazonos kiépítéséhez is elengedhetetlen. Érdemes egy kicsit több időt szánnunk arra, hogy feltárjuk saját erősségeinket: mihez van igazán tehetségünk, milyen alapvető készségekkel rendelkezünk. Ugyanis, erre kell alapozni: amit örömmel, szívvel-lélekkel teszünk és még jók is vagyunk benne. Ebből kiindulva könnyebben el tudjuk dönteni, hogy milyen irányba fejlesszük magunkat, milyen szakmai kompetenciákkal szeretnénk még felvértezni magunkat.

Emellett ajánlott azt is megnézni, milyen alapvető értékrend szerint éljük a mindennapjainkat. Mi számít nekünk elsődleges fontosságúnak, mik azok az értékek, amelyeket akár már gyerekkorunk óta magunkkal hozunk? A legjobb kombináció, ha a már felismert adottságainkat értékrendünkkel összehangolva fejlesszük.

Visszatekintve szakmai és élettapasztalatainkra már könnyebben tudunk így önvizsgálatot tenni, ugyanakkor ebben nagy segítségünkre lehet a SWOT analízis elkészítése is: erősségeink, gyengeségeink megvizsgálása, valamint saját és a piacunkra jellemző lehetőségek és potenciális veszélyforrások feltérképezése.

Ha mindezeket végig vettük, ki fog rajzolódni, mik azok az egyedi tulajdonságok, amelyek miatt ki fogunk tűnni a piacon. Mindezek mellett persze azt is meg kell nézni, milyen versenytársak vannak mellettünk, nekik milyen profiljuk van, ők hogyan pozicionálják magukat. Nekünk valami mással kell kitűnnünk a tömegből: vagy az egyedi szakmai tapasztalatainkkal, vagy a sajátos készségeinkkel, emberi mivoltunkkal, vagy egyszerűen csak egy jó sztorival, amihez az emberek kapcsolódni tudnak.

Ez lesz a Te USP-d (USP – Unique Selling Proposition), a Te egyedi terméktulajdonságod, amely okot ad a potenciális ügyfeleidnek arra, hogy Téged válasszanak.

Ehhez olvastam egy nagyon jó gyakorlatot John Purkiss és David Royston-Lee Énmárka c. könyvében: a lényege, hogy 3 nagy halmazból 1 közös halmazba szűkíted a fő erősségeidet, tapasztalataidat és egyebeket, amelyek alapján egyedi lehetsz, kitűnhetsz a szakmádban. Pl.: az első halmazban vannak, akiknek mérnöki diplomájuk van (ez egy meglehetősen széles kör), a másodikban, akik angolul ÉS franciául beszélnek (még ez is egy szélesebb réteg lehet), a harmadikban viszont azok, akik mindemellett tehetségesek az üzleti problémák gyakorlatias és hatékony megoldásában. Ennek mintájára Te is könnyebben összeállíthatod a Te sajátosságaid egyedi kombinációját.

Célközönség meghatározása

Szuper! Az első feladattal meg is vagyunk. Jöjjön a 2. fontos elem: a célközönség(ek) meghatározása.

Itt azt a kérdést kell feltenni magadnak, hogy ki az, vagy kik azok, akikhez szólni akarsz? Ehhez nélkülözhetetlen, hogy alaposan megismerd a célcsoportod! Hiszen, ha tudod, hogy kik azok, akiknek kommunikálsz, eleve tudni fogod, hogyan szólítsd meg őket, milyen stílusban társalogj velük. Ám mindez még kevés ahhoz, hogy megragadd a figyelmüket. Tudnod kell azt is, épp milyen kihívással küzdenek, hol keresik a problémájukra a megoldást és Te (illetve a terméked, vagy szolgáltatásod) hogyan tudsz ezen segíteni. Tisztában kell lenned a vágyaikkal, céljaikkal, szabadidős tevékenységeikkel is.

Minél inkább le tudod tehát szűkíteni, hogy kire lősz, annál inkább be fog találni az üzeneted!

A célközönséged aprólékos tanulmányozása mindazonáltal azért is fontos, mert ebből kiindulva sejtheted, körülbelül mikor érhetők el az adott közösségi oldalakon, azaz: mikor kell nekik posztolnod.

Ha viszont még nagyon az elején vagy a tudatos énmárka építésnek, vagy egyszerűen még nem tudod pontosan meghatározni a célcsoportod, akkor nagyon nagy segítséged lehet, ha buyer personá(ka)t kreálsz magadnak.

Buyer Persona létrehozása

Mit is jelent ez? Ez tulajdonképpen egy ténylegesen nem létező, de megszemélyesíthető karakter. Az a potenciális személy, akit meg szeretnél szólítani, akinek el akarsz adni, akinek kreálod a tartalmaidat. Tulajdonképpen az ideális ügyfeledre utal.

Célszerű legalább 3-5 féle (amennyit tudsz) buyer personát konkrétan megfogalmazod, mert nagyon meg tudja könnyíteni a munkád, ha van egy kiindulópont, kiknek szólnak a posztjaid, hirdetéseid.

Jól hangzik ugye? Már csak el kellene készíteni. Összeszedtem ehhez a legfontosabb szempontokat, amelyeket ajánlott figyelembe venned a buyer personáid megalkotásánál.  Ezt persze nyugodtan kiegészítheted, de ezeket nem hagynám ki a helyedben:

énmárka

Ezentúl hoztam még Neked egy linket a Hubspot-tól, ahol saját magadnak összeállíthatod a buyer personádat, csak a feltett kérdésekre kell válaszolnod, a végén pedig le is mentheted magadnak!

Ha szeretnél egy kicsit jobban elmélyedni ebben a témában, szívből ajánlom Neked a ThePitch egy korábbi cikkét, ahol bővebben olvashatsz még a buyer personákról.

A fenti szempontok közül az egyik legfontosabb, amit elsők között tudnod kell, hogy melyik platformon van jelen a célcsoportod. Ha pl. az Instagramot választod elsődleges felületednek, ahol a márkáddal megjelensz és a fenti pontok szerint összegyűjtöttél minden fontos ismérvet magadról és a célközönségedről, akkor ezekből az információkból kiindulva egy ütős bio-t is tudsz készíteni.

Tartalomnaptár pontos megtervezése

Gondold végig, mennyi időt tudsz tölteni a közösségi média platformok kezelésével és aszerint határozd meg, pontosan hova, miről, milyen tartalomtípust, mekkora mennyiségben fogsz posztolni. Ugyanis, ha bizalmat és következetességet szeretnél közvetíteni a közösséged felé, ennek megtervezését nem kerülheted el! Nem kell és nem is szabad minden felületen megjelenned, mert az előbb utóbb felőröl és nem lesz benne sikerélményed.

Ott és akkor légy jelen, ahol és amikor a célcsoportod is jelen van és Neked is van kapacitásod rendszeresen értékes tartalmat adni számukra!

Az énmárka építés egy hosszú folyamat. Főként az elején érdemes úgy elindulni, hogy már az első hétre/hónapra szánt posztokat elkészíted, hogy aztán előre tudj dolgozni/tervezni. Így nem követed el azt a hibát, hogy rendszertelenül vagy jelen a célközönséged előtt, esetlegesen összecsapott, rosszabb esetben izzadtságszagú, erőltetett posztokat látnak csak Tőled.

Emellett fontos, hogy ne legyen unalmas a közösségi médiában való megjelenésed. Ezért időről időre különböző tartalomtípusokat érdemes kipróbálnod és elemezni, melyik tetszik jobban a célcsoportodnak.

A közösségi média – nevéből adódóan – a közösségépítést szolgálja.

Ezért rendkívül fontos, hogy olyan énmárkát építs ki, amelyhez a célközönséged kapcsolódni tud, azonosulni tud vele, mert úgy érzik, egy vagy közülük. Ha folyamatosan értéket közvetítesz nekik, hasznos információkkal látod el őket, akkor nemcsak a bizalmukat alapozod meg, hanem a jövőben is Téged fognak keresni, Tőled várnak segítséget! Gondolj csak bele, a korábbi évtizedekben nem igazán volt arra lehetőség, hogy kvázi „ingyen” reklámozhatjuk magunkat, illetve a vállalkozásunkat. Vétek lenne tehát nem kihasználni ezt a lehetőséget!

«

»

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Nézz körül itt is: