Keresés...
Fel
ÉNMÁRKA

A énmárka építés 10 aranyszabálya

énmárka építés

Azzal már sokan tisztában vagyunk, hogy vállalkozóként folyamatosan jelen kell lenni valamilyen formában az online és offline felületeken. Lehetőleg ott, ahol a célcsoportunk is zömében megfordul.

Te megfogalmaztad már magadnak, mik azok a sarkalatos pontok, amelyekre érdemes hangsúlyt fektetned az énmárka építés folyamán? Ha még nem, de úgy gondolod, jól jönne egyfajta checklist, akkor ez a bejegyzés most Neked szól. Érdemes lehet időközönként ezt újra olvasni, egyrészt, hogy rögzüljenek az egyes pontok, másrészt pedig az újabb tapasztalatok által Te magad is ki fogod tudni bővíteni további fontos elemekkel.

Csapjunk is bele!

1.USP (Unique Selling Proposition)

Erről már olvashattál a legelső cikkemben, ahol arról meséltem, hogyan építsd ki az énmárkád. Ha nem emlékszel, frissítsük fel mi is ez és miért olyan fontos! Ott úgy fogalmaztam meg, hogy ez a Te Egyedi Terméktulajdonságod, amely okot ad a potenciális ügyfeleidnek arra, hogy Téged válasszanak!

Azaz, mik azok a termékedre/szolgáltatásodra jellemző tulajdonságok, szakmai preferenciák, fókuszok, célcsoportok, mi a te niche témád, amelyek miatt kitűnsz a versenytársaid és a többi piaci szereplő közül. Kvázi, mi az, ami miatt emlékeznek Rád? 

Vegyünk egy-egy példát, hogy közelebb hozzuk ezt a fogalmat: Te lehetsz az a gyermekpszichológus, aki azokkal az örökbefogadott gyerekekkel foglalkozik, akik a korábbi, vagy a vér szerinti családjukban abúzust éltek át (jó, ez most elég morbid példa!). Vagy, ha egy egyszerűbbet veszünk: Te lehetsz az a személyi edző, aki segít visszanyerni a szülés előtti alakot azoknak a nőknek, akik szeretik a jóga és a saját testsúlyos edzés kombinálását (mert épp ebben van tapasztalatod). Így már talán érthetőbb.

Emellett viszont van egy nagyon jó kis „játék”, amit az Énmárka c. könyvben olvastam, hogyan tudod a legkönnyebben megtalálni magadnak, hogy Te mitől leszel különleges, vagy miben leszel más a konkurenciád mellett. Ezt is az előző cikkemben írtam, kukkantsd meg ott. Ha már ezzel foglalkozol, érdemes arra is időt szánnod, mert ott elég jól összefoglaltam, hogyan indulj el az énmárka építés útján.

2.Szakértelem

Ezt nem is kell talán túlmagyaráznom. Ahhoz, hogy valamiben kellő magabiztossággal tudj fellépni, elengedhetetlen, hogy érts is hozzá! Legyen benne tapasztalatod és/vagy legalább affinitásod hozzá, némi rálátásod! Még jobb, ha ezt ügyfél véleménnyel, vagy referenciával is alá tudod támasztani.

Ezen kívül az sem árt, ha ez a szakma már szinte életed szerelme. Vagy nem kell feltétlenül annak lennie, csak csináld szívből. Mert az érződni fog! Hallani lehet, ahogy beszélsz róla, mikor segítesz másoknak. Ha a szakmádról egész nap és minden nap tudnál beszélni, na akkor találtad meg a Neked valót! Ezt ne félj megmutatni!

3.Hitelesség

Nem véletlenül van ez a pont a TOP3-ban! Az egyik legelementárisabb tényező az énmárka építés kapcsán minden szempontból a hitelesség!

Ehhez első körben az kell, hogy megkérdőjelezhetetlen legyen a szaktudásod! Ez egy kezdő vállalkozónak, aki ráadásul karrierváltó is, talán picit ijesztőnek tűnhet. Viszont nem úgy kell ezt elképzelni, hogy komplett lexikonokat kell bemagolni ahhoz, hogy szakértői státuszod lehessen.

Természetesen kell követni a trendeket azokban az iparágakban is, amelyek rohamosan fejlődnek. Ám ha túl széles ez a terület, specializálódni kell valamilyen altémára, amelynek valóban a szakértője lehetsz és határozottan tudod képviselni azt!

A szaktudás megléte mellett azonban legalább ennyire fontos az emberséged, a hozzáállásod, vagy a munkamorálod. Úgy gondolom, ezek az alapvető emberi értékek legalább annyit – ha nem többet – adnak a hitelességedhez, mint a szakértelem. Hiszen, ha még nem is vagy kellőképpen magabiztos abban, amit csinálsz, előzékenységgel, segítőkészséggel és empátiával elveheted az élét az esetleges hibázásoknak. Apropó! Hibák kezelése.

4.Egyértelmű kommunikáció

Az előző gondolatmenetet folytatva, mikor hibázunk – mert bizony senki sem tökéletes –, vagy csak valamilyen oknál fogva figyelmetlenek vagyunk egy adott helyzetben, nagyon sokat elárul rólunk, hogyan kezeljük ezt!

Ugyanis, ha elnézést kérünk az esetleges kellemetlenségért, elismerve ezzel, hogy a mi felelősségünk volt az eset kimenetele, máris megnyugtattuk egy pillanatra az ügyfelet. Ha itt nem áll meg a párbeszéd és még higgadt, nyugodt hangszínnel megkérdezed, mit tehetsz azért, hogy ennek ellenére jó szájízzel távozzon, vagy Te magad kitalálod, mivel kompenzálj, akkor adott esetben még szimpatikusabb is lehetsz a másik félnek, mint amennyire korábban voltál, éppen a problémás helyzetben nyújtott segítségedért.

Az egyértelmű kommunikáció azonban nemcsak a hibák kezelésénél indokolt, hanem minden egyes „fellépésed” esetében. Akkor, amikor még csak a honlapodon találkozik először veled az érdeklődő, vagy a közösségi médiában: az első másodpercekben egyértelműnek kell lenni, hogy ki vagy Te, mivel foglalkozol és miben is tudsz segíteni!

Ez akkor talán még fontosabb, ha szolgáltatás alapú a vállalkozásod. Egy-egy nehezebben megfogható szakmánál létfontosságú, hogy pontosan leírd az adott szolgáltatást, mit várhat az ember ettől, milyen problémára nyújt megoldást. Az már egy másik kérdés, hogy ezeket mennyire tudod egzakt beárazni.

 Ha úgy érzed, ezek önmagukban is felhasználhatók, és nem szükséges feltétlenül hozzá egyéni egyeztetés, akkor úgy gondolom, mindenképp érdemes kiírni, hogy az érdeklődőnek legyen egy kiindulópontja. Szerintem Te is szeretsz tisztában lenni egy-egy általad érdekesnek vélt szolgáltatás ellenértékével. Pláne akkor, ha például a konkurenciádéról van szó.

5.Önazonosság

Nagyon töprengtem rajta, hogy ezt is belesűrítsem-e a TOP3-ba, mert legalább ennyire relevánsnak tartom! A mai felhígult világban és iparágakban ma már rettentően fontos, hogy tisztában légy magaddal, az értékeiddel és ezt a magad módján, céltudatosan képviselni tudd.

Nem érdemes lemásolni mások gondolatait, cselekvéseit, mert egy az egyben látszik, hogy az nem Te vagy!

Állj ki bátran a saját gondolataid, nézeteid mellett és ezenfelül hallgasd meg a másik nézőpontját is. Aki lehet, hogy váltig állítja az ellenkezőjét, vagy adott esetben valami szélsőségeset, ám lehet, hogy elképesztően meggyőzően érvel és elgondolkodtató indokokat sorakoztat fel.

Minél többfajta gondolkodásmódot tapasztalsz meg, annál színesebben látod majd a világot, annál kreatívabb megoldásokat találhatsz az elkövetkezendő nehézségekre. Arra viszont ügyelj, hogy minden cselekedeteddel, amit teszel, minden kimondott szóval azonosulni tudj és hozzád méltó legyen!

6.Kedves, barátságos, bizalomgerjesztő jellem

Ki ne dolgozna együtt szívesen olyan emberrel, aki már a megjelenésekor elkápráztat a bájával, szerénységével és emellett a hozzáértésével? Valószínűleg Te is ehhez hasonló emberekkel tudsz együttműködni, akikkel hamar meg tudod találni a közös hangot.

Akikkel közel azonos, vagy hasonló az értékrend. Többek között ez is nagy előnye, ha szabadúszó, egyéni vállalkozó vagy, mert Te magad válogathatod meg, hogy kikkel és kiknek dolgozol szívesen. Az ilyen típusú emberekkel a munka is sokkal gördülékenyebben megy és nem is érzed feladatnak, vagy tehernek az elvégzett munkát, csupán közös elmélkedésnek, eszmefuttatásnak, kreatívkodásnak.

7.Fókusz

Hogy pontosan mire is helyezd a fókuszt, az összefügg azzal, hogy az első pontban milyen USP-t fogalmaztál meg magadnak. Határozottan helyezd erre a hangsúlyt és ne engedd, hogy más irányba terelődjön el a figyelmed, ha jól tudod, hogy ez lesz a Te utad!

Nálam például az van, hogy egyszerűen oda vagyok az online marketing minden eleméért és legszívesebben 0-24-ben csak tanulnék, tapasztalnék, optimalizálnék, elemeznék és aztán újra az egészet elölről! 😀 Nagyon szívesen kitanulnám pl. a WordPress alapú weboldalak készítését, mert nagyon érdekel az is. Vagy a SEO, ami megint egy kedvenc téma és szívesen olvasok ezzel kapcsolatos szakmai blogokat.

Ám tisztában vagyok azzal is, hogy amit meghatároztam magamnak (IG marketing, PPC hirdetések – azon belül FB kampányok, Email marketing, + Énmárka építés – tehát csupa olyan marketing eszköz, ami a kisvállalkozóknak elengedhetetlenül szükséges), azok egyesével is elég nagy témák, szóval én például csak és kizárólag erre fókuszálok!

Emellett pedig – mivel igyekszem a tudatosságot is „belétek sulykolni” – szintén az egyik esszenciális tényező vállalkozóként, hogy tűzz ki magadnak célokat, amelyeket bizonyos időn belül el kell érned. Azokat vezesd le kisebb részcélokra, hogy mindig legyen valami, ami hajt Téged, ami előre viszi a vállalkozásod.

Ha bármilyen nehézség, vagy akadályozó körülmény adódik, akkor se veszítsd szem elől „A Célt”! Mindig légy tisztában azzal, hogy mi a következő lépés ahhoz, hogy ezt elérd!

8.Következetesség

Azt gondolom, a következetesség megléte a személyes márkád építésének folyamatában szintén egy rendkívül nélkülözhetetlen, evidens dolog!

Az, amit online és offline kommunikálsz, teszel, az legyen konzisztens Veled és a gondolataiddal! Ne becsüld alá ennek a súlyát, mert elég egy meggondolatlan szóhasználat, vagy gesztus és máris olyan benyomást tehetsz, ami talán döntően negatívan hat Rád.

9.Legyen egy történeted!

Úgy tartják, ha a személyes márkád nem mesél valamilyen sztorit, akkor már szinte el is vesztetted a potenciális bázisod felét. Ez különösen igaz a szolgáltatás alapú vállalkozásokra!

Ha valamilyen saját, valóban megtörtént vicces, tanulságos, vagy épp megható sztorira húzod fel a szolgáltatás(csomagod), sokkal hamarabb fogsz tudni olyan közösséget magad köré építeni, akik azonosulni tudnak ezzel a történettel.

Hamarabb talál Rád a célcsoportod! Érdemes ezen elgondolkodnod! Mi a Te saját történeted, amivel kapcsolódni tud a célközönséged?

10.Légy jelen folyamatosan!

Ha idáig eljutottál az olvasásban, akkor bizony magad is rájöhettél – ha eddig még nem voltál vele Te is tisztában –, hogy az énmárka építés bizony nem egy sprint, hanem egy maraton! Így hát gondold végig az itt felskiccelt pontokat és vésd jól az emlékezetedbe, ha Te, mint énmárka / vállalkozás szeretnél a közönséged fejében maradni!

Ezeken mind végig kell menned és folyamatosan jelen lenni, kommunikálni a közösségeddel! Máskülönben jön egy 2., 3., stb. konkurencia és hamar elfelejtenek! A személyes márkád építése nem egy könnyű, rövid távú munka. Ebbe bizony bele kell tenni az időt és energiát! Viszont, ha igazán kitartó és transzparens vagy, akkor bizony kifizetődik lojális bázisban, hálás, akár visszatérő ügyfelekben és gyarapodó vállalkozásban!

Összegzés

Reményeim szerint sikerült egy kicsit „irányba állítani”, hogyan is kell elképzelni hosszú távon az énmárka építés folyamatát. Azt gondolom, ehhez a kis checklisthez érdemes visszatérned a későbbiekben is, ha esetleg megakadsz, vagy csak megerősítésre van szükséged!

«

»

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Nézz körül itt is: